Translate

zondag 3 januari 2016

Geloof & Religie

betrapte mezelf op deze uitspraak tijdens een dialoog.
Geloof/Religie is niet het probleem in de wereld, maar hoe mensen hier jegens elkaar mee omgaan.
Ik heb hier het volgende aan toe te voegen:
extremistische gelovigen kunnen niet meegaan in mijn perspectief/kijk op het leven. omdat dat vereist dat ze ook hun overtuiging daarvoor eerst even opzij moeten zetten. mensen die erg veel waarde hechten aan hun overtuiging of geloof, zijn naar mijn mening vaak hun morele gevoel kwijt. de antwoorden op levens vragen liggen niet in regels en geloof. maar in je morele gevoel.

rationeel nadenken in samenwerking met je gevoel kunnen extremisten niet. wanneer zij zich bedreigd voelen over wat ze geloven of van overtuigd zijn. gaan ze handelen vanuit het 'ego' (naar mijn begrip een lager bewustzijn dat niet het gehele plaatje ziet omdat het door de bril van overtuigingen/perspectief kijkt)
hierin zie ik altijd poging om een bewuster vrijer mens te worden.Want in werkelijkheid is die bedreiging GEEN bedreiging van wie je in essentie bent. Maar een bedreiging voor je 'aangenomen identiteit die wil overleven/comfort zone' en die willen mensen graag behouden. wij scheppen in essentie onze eigen identiteit, als wij ons identificeren met woorden en overtuigingen raken we gevangen in een beperkt bewustzijnsveld. wanneer wij beseffen dat we niet onze overtuigingen zijn, dan zijn wij daar vrij van en kunnen we elke vorm aannemen die we zelf willen. dat betekend dus dat wij ons dan ook in anderen kunnen verplaatsen en hun bewustzijnsveld kunnen begrijpen. dit is volgens mij empathie...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten